Selamat Datang ke blog e-fotografi, ruang khas untuk penggemar fotografi. Kami mengharapkan blog ini akan memberi ruang dan peluang untuk mencurahkan idea, memperoleh ilmu dan memperkembangkan bakat dalam fotografi.

Kepada pelajar PISMP IPG Kampus Ipoh 2011 khususnya, anda digalakkan untuk menghantar hasil kerja fotografi anda untuk dibincang oleh rakan-rakan dan pengunjung blog. Pastikan foto yang dihantar dilengkapkan dengan maklumat foto tersebut seperti tajuk, ISO, f-stop, speed , lens dan isikan label dengan teknik fotografi yang digunakan. Gunakan maklumat Teknik Fotografi dalam gadget sebelah sebagai panduan.
................................................................................................................................................................................................................................................................

Cahaya dan Lanskap

Cahaya memainkan peranan penting apabila mengambil foto lanskap. Langit yang kebiruan terutama selepas hujan memberikan panorama yang menarik. Cuaca redup, mendung dan berjerebu amat tidak sesuai untuk foto lanskap. Seorang jurufoto lanskap perlu menunggu dan menunggu untuk mendapatkan cuaca yang baik untuk berkarya. Kalau dah dapat, setkan kamera anda lebih kurang begini:
Gunakan lensa wide angle
Setkan f-stop sekecil mungkin, f22 umpamanya. Ini akan memperlahankan shutter speed anda, jangan gerakkan kamera. Jadi gunakan tripod. Kalau ada, gunakan shutter release (Remote atau cable). Kalau takde, gunakan timer.
Gunakan teknik komposisi yang betul..klik

Banding 2009


No comments:

Post a Comment